torsdag den 8. marts 2012

Jord til bord opgave

                                                       Jord til bord/Creme fraishe opgave

Jeg valgt at prøve at lave hjemmelavede creme fraishe. Det var lige at gå til og endte med en rigtig god creme fraishe :-)

Først skulle fløden koges til 21 grader. Så skulle kærnemælken i og derefter skulle den stå udenfor til næste dag med låg over.



Næste dag skulle den i køleskabet og stå til næste dag. Og herefter er blev det så til creme fraishe.







Selvvalgt jord til bord opgave.


I selvvalg opgave har jeg valgt at lave smør. Jeg fandt en opskrift på nettet af en ex-mejerist.
Jeg har lavet smør af 1/2 liter fløde. Derfter kunne man vælge mellem kærnemælk, creme fraishe eller tykmælk.

Fløden og creme fraishe skulle stå 18-20 timer i et værelse med ca. 12-14 grader.
Næste dag skulle man ryste det så det kunne danne små klumper og blive til smør. Tilsidst tilsættes lidt salt.

jeg vil lige sige at det der med at ryste er en lidt sværere opgave, da det går lang tid før det begynder at blive til noget. Men man kan evt. piske det sammen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar